SASAKALA MAUNG PANJALU
Kacaritakeun di Karajaan Majapait, Prabu Brawijaya anu
ngaheuyeuk éta nagara, keur anteng neuteup bulan purnama. Nginget-nginget
kajadian mangsa ka tukang, kajadian anu ngabengkahkeun dua karajaan, Karajaan
Majapait jeung Karajaan Pajajaran. Kajadianana mémang geus lila pisan, geus
kaliwat sapuluh kitu taun ka tukang.
Nyaéta kajadian anu katelah Perang Bubat.
Timbul niat anu luhung dina manahna. Niat pikeun
nyambungkeun deui duduluran, anu kungsi kapegat ku rasa ceuceub. Sabab dihenteu-henteu
ogé, upama dijujut ka puhu mah, Raja Majapait jeung Raja Pajajaran téh, ti
karuhunna mah tunggal sakocoran. Carana mah bisa ngaliwatan pertikahan.
Kabeneran Prabu Brawijaya lalagasan kénéh. Sang Prabu Brawijaya énggal nyaur
Patih. Barabat atuh nyaritakeun pamaksudanana, nyaéta ngalamar putri Karajaan
Pajajaran, anu geulis Putri Kencana Rarang. Tujuanana, taya lian pikeun
nyambungkeun tali silaturahmi anu kungsi pegat pisan. “Kasalahan karuhun urang
baheula, henteu hadé lamun akibatna terus dikukut, sarta henteu perlu
diwariskeun ka anak-incu.” Patih sapuk kana pamaksudan Sang Prabu.
Poé éta kénéh Patih tatan-tatan, ngumpulkeun balad
sarta nyadiakeun bekel, pikeun indit ngajugjug ka Karajaan Pajajaran. Éta
rombongan diluluguan ku hiji Mantri. Dina waktu anu geus ditangtukeun, éta rombongan utusan
Majapait téh, indit ninggalkeun nagarana maju ngulon. Lalampahan anu henteu
gampang, lantaran nyorang leuweung geledegan.
Kacaturkeun éta rombongan utusan téh, geus tepi baé ka
puseur dayeuh Nagara Pajajaran, anu perenahna di Dayeuh Kawali. Utusan Majapait
meunang pangbagéa anu hadé, boh ti rahayat Pajajaran, boh ti Raja Pajajaran. Mantri
anu jadi kokolot utusan Majapait, masrahkeun surat ti Prabu Brawijaya, unggelna
seja ngalamar Putri Kencana Rarang, bari sakantenan maheutkeun deui tali
silaturahmi, antara Karajaan Majapait jeung Pajajaran.
Raja Pajajaran nampi éta lamaran, ngingetkeun kana
niat luhung Raja Majapait. Ajakan pikeun hirup sauyunan, mémang kudu ditarima
kalawan jembar. Manakomo, Sang Prabu Brawijaya téh yuswana teu sabaraha géséh sareng Nyi Putri. Tumut
kana kapalay sepuhna, Nyi Putri ogé kersa dipihukum ku Raja Majapait. Malah
harita kénéh ogé ditangtukeun waktuna. Wanci anu mustari pikeun jatukrami.
Dina waktu anu geus ditangtukeun, Sang Prabu Brawijaya
sareng rombonganana, angkat ka Pajajaran kanggo réndéngan. Sadugina ka
Pajajaran, teras baé diréndéngankeun nyandingkeun kembang Pajajaran Kencana
Rarang. Munggah nurub cupu, nu kasép sareng nu geulis. Der atuh ngayakeun pésta
kacida raména. Pésta nagara tujuh poé tujuh peuting. Sagala tatabeuhan ngageder
taya reureuhna, lir anu némbongkeun kabungah nyacapkeun kasono.
Sanggeus réngsé pésta jeung sukan-sukan, Putri Kencana
Rarang dicandak ka Majapait. Ngiring ka ingkang carogé ngaheuyeuk dayeuh. Rumah
tanggana éstuning reugreug pageuh, ditilaman ku kanyaah dipupuk ku kadeudeuh. Sawatara
bulan ti harita Putri Kencana Rarang wawartos ka carogéna yén anjeunna ngandeg.
Sang Prabu Brawijaya kalintang suka manahna.
Nalika bobotna badé majeng ka salapan sasih, bet
jorojoy wé dina manah Nyi Putri, aya kapalay nyelang mulih ka Pajajaran, ku
margi palay babar di bali geusanna ngajadi, disakaikeun ku ibu-ramana katut
kadang wargi. Kawitna mah ku Sang Prabu teu kawidian. Komo deui Nyi Putri dina kaayaan
bobot, anu ceuk itungan indung beurang mah, moal dugi ka sasasih ogé orok baris
medal.
Nanging ku margi Nyi Putri keukeuh, sareng nyariosna
dibarung ku merebey mili,
ahirna mah Sang Prabu téh léah manahna. “Mangga atuh
ari Rai maksa angkat mah. Mung hapunten, Engkang teu tiasa ngajajapkeun, ku
margi nuju pameng mayunan nagara, ”saur Sang Prabu Brawijaya. Anjeunna ngutus
hiji Mantri kapetengan, kanggo ngajajapkeun Nyi Putri ka Pajajaran.
Sanggeus bekel katut parapangiringna sadia, bring atuh
rombongan Putri Kencana Rarang angkat ti Majapait seja ngajugjug ka Pajajaran. Angkat
nyacat nyorang leuweung geledegan, mipir-mipir pasir mapay-mapay jungkrang. Nyi
Putri angkatna ditandu kana joli. Diaping ku Mantri katut paraponggawa. Sanaos
kedah nyorang jalan rarumpil, Nyi Putri katingal paromanna bear marahmay, ku
margi badé tepang sareng ibu-ramana.
Sanggeus sababaraha puluh poé lumampah, rombongan Nyi
Putri anjog ka hiji tempat,
di suku Gunung Sawal, kuloneun Ciamis ayeuna. Nyi
Putri ngaraos nahnay sareng lalesu. Sering karaos patuangan sapertos nu badé
babar. Terus baé pupuhu rombongan téh paparéntah, supaya rombongan eureun di
dinya, sarta nyieun sasaungan pikeun Nyi Putri reureuh, jeung bisi enya deuih
Nyi Putri babar di dinya.
Mantri pupuhu rombongan paparéntah deui, supaya
ngadegkeun wawangunan anu tohaga. Sabab Ki Mantri ningali galagat Nyi Putri, kana
bakal lami reureuhna di dinya.
Pikeun nyieun éta wawangunan téa, loba tangkal kai anu
rubuh ditaluaran, anu ku urang wétan mah disebutna “tumbang”. Éta tempat
dingaranan baé Panumbangan.
Kiwari ngaran kacamatan di Ciamis kulon.
Henteu lepat tina panyangka sadayana, teu lami ti
harita Nyi Putri ngalahirkeun. Orokna kembar sapasang: istri-pameget. Anu mimiti
medal téh orok anu pameget, anu matak dianggap baé rakana. Ari anu istri, dianggap
raina. Ari balina dilebetkeun kana pendil, sarta dikubur di handapeun tangkal
kai, kai badag sarta dahanna ngarampidak.
Saparantos Nyi Putri salirana jagjag, rombongan
neruskeun deui lalampahanana,
ngajugjug ka Kawali, puseur dayeuh Pajajaran. Sababaraha
poé ti harita rombongan geus tepi. Nyi Putri dibagéakeun ku ibu-ramana, dibarung
ku kabungah anu taya hinggana. Komo deui ieu mulihna bari nyandak murangkalih, kembar
sapasang anu kasép jeung geulis, éstu mulus sarta taya kuciwana.
Nyi Putri nyaritakeun lalampahanana, Ti kawit angkat
ti Majapait dugi ka babarna di Panumbangan. Mung éta murangkalih anu dua téa, teu
acan dipaparin jenengan. Saparantos diétang sagala rupina, éta dua murangkalih
dipaparin jenengan ku éyangna, nyaéta Raja Pajajaran. Anu pameget
jenenganana Bongbang Rarang, ari anu istri jenenganana Bongbang Kancana.
Éta murangkalih dirorok ku éyangna, kitu deui ibuna,
Kencana Rarang, henteu mulih deui ka carogéna di Majapait, nyaéta ka Sang Prabu
Brawijaya téa. Éta dua murangkalih morontod pisan. Beuki gedé téh beuki témbong
cahayana.
Bongbang Rarang kasép lir Déwa Kamajaya. Bongbang
Kancana geulis lir Déwi Ratih.
Kacida pisan dipikanyaahna ku nu jadi éyang, kawantu
putu ti putra istri kameumeut.
Tapi nepi ka umurna nincak rumaja, éta barudak téh
henteu nyahoeun bapa, lantaran kacida dibunianana ku akina. Kitu deui
sakabéh pangeusi karaton, diwanti-wanti ulah aya anu nyaritakeun bapana éta
barudak anu aya di Majapait. Lain ku nanaon, akina kacida risina, sieun incu anu
kacida dipikanyaahna, indit nepungan bapana di Majapait, sasatna mah lunta
ti Karajaan Pajajaran.
Bongbang Rarang jeung Bongbang Kancana, panasaran
hayang nyaho bapana anu saéstu. Unggal nanyakeun ka sing saha baé, jawabanana
sarua, bapana téh Raja Pajajaran. Éta jawaban henteu nyugemakeun haténa. Sabab
ibuna ka Raja Pajajaran téh nyebot Ama, meureun
ka maranéhna téh perenah incu. Bongbang Rarang jeung Bongbang Kancana, beuki
gedé téh beuki tambah panasaran baé.
Nepi ka hiji mangsa mah, éta dua budak téh ngadesek
hiji emban, emban kapercayaan ibuna ti bubudak, supaya ngabéjakeun
bapana anu sajati. Ku lantaran terus diguliksek, ditanya ku duaan méh
unggal usik. Akhirna éta emban téh éléh déét. Pok baé atuh ngomong
halon, “Rama Radén téh anu saleresna mah, Sang Prabu Brawijaya Raja Majapait.”
Ayeuna Bongbang Rarang nyahoeun bapana. Tangtu wé éta
hal téh matak kagét Sang Raja. Ditanya saha anu méré nyaho? Bongbang Rarang,
kitu deui Bongbang Kancana, henteu daék betus lantaran inget kana jangjina, moal
ngabéjakeun jalma anu méré nyahona. Ngan ti harita Bongbang Rarang terus
ngurihit, angkan akina ngidinan pikeun indit ka Majapait. Tapi
Raja Pajajaran henteu ngidinan baé, lantaran melang bisi kuma onam di jalanna.
Ahirna dina hiji peuting jemplang-jempling, Bongbang
Rarang ngalolos ti karaton, niatna geus gilig rék indit ka Majapait, nepungan
bapana anu jadi raja di Majapait. Isukna, sapangeusi karaton ibur, Bongbang Rarang teu
aya di karaton. Bur-ber anu naréangan ka ditu ka dieu. Weléh anu
ditéanganana henteu kapanggih, leungit lir anu diteureuy ku poékna bumi.
Kocapkeun adina, Bongbang Kancana, sanggeus nyaho nu
jadi lanceuk ngalolos, rerencepan nyusul ngalolos ti karaton. Henteu lila ogé
Bongbang Rarang kasusul, lantaran saméméhna geus pasini jangji, tepung di hiji tempat anu dirusiahkeun. Terus atuh
duanana neruskeun lalampahan, maksudna rék ngajugjug ka Majapait, nepungan bapana
anu jadi raja di ditu.
Barang nepi ka hiji tempat, anu kiwari katelah
Panumbangan téa, Bongbang Larang kacida hanaangna. Kotéténgan néangan
cai ka ditu ka dieu, weléh henteu manggih. Bréh baé ningali pendil
handapeun tangkal,
ditingali ku Bongbang Larang aya caian, caina hérang
ngagenclang bangun tiis. Matak uruy nu keur meujeuhna hanaang.
Henteu diengkékeun deui, cai dina pendil téh ditotor
nepi ka béak. Teuing kumaha mimitina pendil milepas, blus téh asup
kana sirah Bongbang Larang. Sirah Bongbang Larang seret beuheung, katutupan ku pendil anu dijieunna tina beusi. Dicoba
dilaan, malah ku duaan, hésé pisan. Ti dinya Bongbang Larang indit, leumpangna
ditungtun ku Bongbang Kancana, maksudna rék ménta tulung ka nu lian.
Sakur jalma anu dipéntaan tulung, euweuh anu bisaeun
ngalaan éta pendil. Ti dinya aya jalma anu ngabéjaan, sangkan Bongbang
Larang dibawa ka dukun, dukun kaceluk sakti, ngaranna Aki Garahang. Barang
tepung jeung Aki Garahang, barabat atuh Bongbang Kancana nyaritakeun lalampahanana
ti awal nepi ka ahir. Ditéték taya nu kaliwat.
Sanggeus ngadéngé caritaan Bongbang Kancana, pok Aki
Garahang ngomong antaré, “Éta téh pangajaran keur hidep duaan, yén sagala
kalakuan anu henteu diidinan ku kolot, sok matak aya balukarna anu henteu
ngeunah. Jeung deuih, Ujang, Nyai, ari nginum notor tina pendil téh kalakuan
anu teu hadé.” Aki Garahang karunyaeun ka Bongbang Larang. Pokna, “Keun sugan
bisa urang akalan ku Aki.”
Sup Aki Garahang ka kamarna metakeun tatali paranti
ngukus ka karuhun. Aki Garahang sidakep sinuku tunggal, neneda pituduh ka
Hyang Widi. Aki Garahang meunang ilapat, yén éta pendil kudu
dibeulah ku kujang pusaka. Aki Garahang nyokot kujang pusaka, pék dikadékkeun
kana pendil beusi, teu sakara-kara, pendil bencar sapada harita.
Bongbang Larang jeung Bongbang Kancana, dititah
nganjrek heula di dinya, ulah wara neruskeun lalampahanana. Éta dua rumaja téh nurut ka Aki Garahang. Dina hiji
poé, Aki Garahang rék iinditan, saméméh Aki Garahang indit papadon heula, sangkan
Bongbang Larang Bongbang Kancana, ulah wani-wani ulin ka Cipangbuangan. Ari
Cibangbuangan téh mangrupa talaga, anu caina canémbrang hérang.
Abong nonoman keur meujeuhna belekesenteng, dicaram
téh lain nurut, kalah ka panasaran. Bongbang Larang jeung Bongbangkancana, siga
anu ngahajakeun ulin ka Cibangbuangan. Bréh ningali cai talaga anu sakitu
hérangna, jorojoy baé lanceukna aya karep hayang kokojayan. Teu loba carita,
gebrus Bongbang Larang ancrub, terus kokojayan bangun nu ngeunaheun naker. Bongbang
Kancana kabitaeun, brus ka talaga. Duaan arulin kokojayan sukan-sukan dina cai.
Lila-lila dina saluar awak éta dua nonoman, barijil
bulu belang konéng jeung hideung. Janggélék baé duanana jadi maung. Maung lodaya jalu
jeung bikang. Barang duanana saladar kana éta kajadian, silihrangkul bari
ceurik paungku-ungku. Duanana kaduhung geus ngarempak larangan, tapi
kaduhung ti pandeuri mah taya gunana.
Dua maung kajajadén téh balik deui, nepi ka
pangajrekanana di imah Aki Garahang. Aki Garahang geus nyampak deui di dinya. Ges teg baé
éta maung téh maung kajajadén, Bongbang Larang jeung Bongbang Kancana, anu geus
ngadon mandi di Cipangbuangan. Pok Aki Garahang ngomong bari dareuda, “Ayeuna
mah Aki henteu bisa nulungan, lantaran hidep duaan geus ngarempak larangan jeung
henteu nurut kana papatah kolot.”
Dua maung kajajadén teu panjang tatanya. Sanggeus
amitan ka Aki Garahang, duanana neruskeun deui lalampahanana. Barang meuntas
di Walungan Cimuntur, duanana ampir-ampiran kena ku ajal, lantaran kajiret
ku akar oyong. Sanggeus leupas tina éta bahaya, Bongbang Larang kabawa palid ku Walungan Cimuntur anu caina tarik.
Bongbang Larang kabawa palid ka hilir, terus kasedot
asup kana gawul tataheunan, nyaéta tangkal kawung anu dibobok tengahna, tataheunan
paranti ngala lauk di walungan. Untungna baé ditulungan ku hiji patani. Bongbang
Larang katut gawulna, dihanjatkeun ka darat ku éta patani. Tuluy éta gawul
téh dibeulah ku kampak. Sakali dua kali, nepi ka puluhan kalian, tapi gawul téh teu daék beulah baé.
Ku lantaran geus ngarasa taak, Bongbang Larang dibawa
ka Raja Panjalu, anu harita mah linggihna di Dayeuhluhur. Bongbang Kancana ngiclik di tukangeunana. Srog
ka payuneun Raja Panjalu, barabat éta dua maung téh nyaritakeun lalampahanana
ti awal nepi ka ahir. Raja Panjalu kacida pisan karunyaeunana. Gawul dilaan
tina awak Bongbang Larang, molonyon siga anu babarieun pisan.
Minangka mulang tarimana ka Raja Panjalu, Bongbang
Larang jeung Bongbang Kancana jangji moal ngaganggu ka turunan Panjalu, iwal
anu ngalampahkeun tilu perkara. Kahiji, anu nginum ditotor tina pendil. Kadua,
anu melak tangkal oyong. Katilu, anu nyieun gawul tina kawung bari henteu
dibeulah heula. Éta jangji maung kajajadén téh, dikuatan ku jampé pamaké Raja
Panjalu.
Ti dinya éta dua maung kakajadén téh, neruskeun deui
lalampahanana, nyorang leuweung-leuweung geledegan, mipir-mipir
pasir, mapay-mapay jungkrang, ngaraas teuing sabaraha walungan. Ahirna anjog baé ka
Karajaan Majapait, maksudna rék nepungan bapana.
Barang srog ka lawang sakéténg karaton, gulang-gulang
anu ngajaga lawang, pahibut bari nyangking pakarangna. Lantaran
disampeurkeun ku maung, maung sadua-dua jeung galedé deuih. Tuluy baé atuh
maung téh padangepung. Gancang dihuit ku Bongbang Larang. Anu ngarepung
karagét tingraringeuh, mireungeuh aya maung bisa cacarita.
Bongbang Larang nyaritakeun, saenyana manéh duaan téh
putra Raja Majapait, Sang Prabu Brawijaya, ti Putri Kencana
Rarang ti Pajajaran. Geus kitu mah, éta dua maung téh dianteurkeun ka jero
karaton, ngadeuheus ka Sang Prabu Brawijaya, anu harita nuju
aya di paséban, ngempel sareng abdi-abdi karaton.
Sang Prabu Brawijaya kagét manahna, nampi dua tatamu
anéh anu ngadeuheus. Barabat atuh Bongbang Larang nyaritakeun lalakonna ti
mimiti ngalolos ti Pajajaran, robah wujudna jadi maung di perjalanan, tug dugi ka
ayeuna aya di payuneun ramana. Ngadangu kitu, Sang Prabu ngagabrug, dua maung kembar
téh digaléntoran, nyacapkeun kasono ka nu nembé tepang.
Tapi ku lantaran ayeuna mah geus béda, wujudna geus
robah jadi maung lodaya, pok baé Sang Prabu Brawijaya sasauran, “Ujang, Nyai,
sanajan ayeuna geus robah, tapi taya bayana pikeun nyieun kahadéan, taya salahna
pikeun meunang kabagjaan.” Bongbang Larang ditimbalan jadi raja di sakuliah
leuweung Majapait. Ari Bongbang Kancana ditimbalan jadi ratu di sakuliah
leuweung Pajajaran.
Ceuk sakaol, sataun sakali unggal Mulud, éta dua maung
sok ngahajakeun papendak, ari tempatna matuh di Panjalu. Nya ti harita deuih aya
pacaduan, pikeun sakabéh turunan Panjalu. Nyaéta teu meunang notor cai tina
pendil, teu meunang melak oyong, jeung teu meunang nyieun kuluwung tina kawung
anu henteu dibeulah heula.
2 komentar:
Assalamualaikum, Wr. Wb. Saatos Maos ieu carios, aya anu teu kahartos..Naha leres Pusat Karajaan Pajajaran ayana di Kawali (Kecamatan Kawali, Kab. Ciamis ayeuna)? Upami leres. Pusat Kerajaan Majapahit ayana di palih Wetan (Jawa Timur sekarang, pami teu lepat). Ti Majapahit angkat ka Kawali, naha bet luas leos heula ka Panumbangan, sareng Ka Garahang (Cipangbuangan), oge ka Dayeuh Luhur Pusat Karajaan Panjalu anu ayane di kuloneun Kawali.
Kanggo catetan: Lokasi Cipangbuangan dugi ka ayeuna oge aya janten nami hiji tempat, Kitu deui deui Aki Garahang janten nami hiji lembur (kampung). Cipangbuangan teh janten hiji tempat (blok) anu lebet ka Kampung Garahang. Ari Kampung Garahang lebetna ka Desa Panjalu, Kecamatan Panjalu. Kabupaten Ciamis.
Janten nu teu kahartos dian carios ieu ti Kawlai bade ka Majapahit atanapi ti Majapahit bade ka Panjalu, bet udar ider heula ka Panumbangan sareng ka garahang. Wassalam.
PERBAIKAN KOMENTAR di atas.
Assalamualaikum, Wr. Wb.
Saatos maos ieu carios, aya anu teu kahartos..Naha leres Pusat Karajaan Pajajaran ayana di Kawali (Kecamatan Kawali, Kab. Ciamis ayeuna)? Upami leres, Pusat Kerajaan Majapahit teh ayana di palih Wetan (Jawa Timur, pami teu lepat). Naha ti Majapahit angkat ka Kawali, bet luas leos heula ka Panumbangan, sareng Ka Garahang (Cipangbuangan), oge ka Dayeuh Luhur Pusat Karajaan Panjalu anu ayana di kuloneun Kawali.?
Kanggo catetan: Lokasi Cipangbuangan ayeuna janten nami hiji tempat, Kitu deui deui Aki Garahang janten nami hiji lembur (kampung). Cipangbuangan teh janten hiji tempat (blok) anu lebet ka Kampung Garahang. Ari Kampung Garahang lebetna ka Desa Panjalu, Kecamatan Panjalu. Kabupaten Ciamis.
Jarak Kawali - Panjalu + 15 km, Panjalu-Panumbangan + 15 km (jalan raya ayeuna) duka pami norobos leuweung mah. Panmbangan ada di sebelah Barat Daya Panjalu
Janten nu teu kahartos dina carios ieu ti Kawlai bade ka Majapahit atanapi ti Majapahit bade ka Kawali, bet udar ider heula ka Panumbangan, ka Garahan/Panjalu..anu ayana di kuloneun Kawali?
Wassalam.
Posting Komentar